Jak už to ve válce bývá, vojsko se přesouvá a odmakat to musí civilisté. Nejinak tomu bylo i v minulé hádance. Dva chlapci byli vojenskou silou donuceni nasednout do loďky a přejet na druhý břeh. Tam jeden zůstal a druhý pod dozorem ostřelovačovy mušky poslušně přeplul zpět. Nasedl první voják a přemístil se na druhý břeh. Chlapec z druhého břehu vzal loďku zpátky a znovu se přeplavil s kamarádem. Opět zůstal na břehu a kamarád se vrátil, aby další voják mohl plout. A tak se to opakovalo, dokud celá hlídka nebyla na druhém břehu. A chlapci mohli být rádi, že to byla jen hlídka a ne celý pluk a že byli na postupu a ne na ústupu. Na ústupu se totiž pálí mosty.
Je jistě podceňováním ctěných čtenářů popisovat řešení této jednoduché hádanky. Ale pro jistotu pro ty nejmenší. Když vpravo připíšeme číslici šest, píšeme ji na místo jednotek. Když přičteme další šestku ke vzniklému číslu, přičítáme ji k jednotkám, tedy k připsané šestce. Součet jednotek je dvanáct. Dvojku (tedy jednotky) podle pokynu umažeme a zjišťujeme, že jsme vlastně k původnímu číslu přičetli jedničku. Pokud si to někdo nedovede představit takto okecané, stačí si to napsat a hned to uvidí
Na matematickou primitivní můžeme dnes navázat matematicko–logickou poněkud složitější.
Jistý učitel matematiky nevím už v které třídě byl poněkud unaven neustálým přesvědčováním žáků, aby dávali pozor na jeho výklad, neházeli po sobě psaníčka a neryli do lavice neslušné nápisy. Potřeboval opravit písemky z jiné třídy a naléhavě toužil po chvíli ticha. Tak uložil žákům sečíst čísla od jedné do sta. Zamnul si ruce a předpokládal, že do konce hodiny bude mít od uličníků pokoj, zchladí nervy a dožene svůj rest. Sotva se však zabral do první písemky, už se hlásil jeden snaživý žák, že má výsledek. Učitel, znalý takových fint, se zasmál vtipu a prohlásil, že chce výsledek správně vypočítaný a ne odhadnutý. Žáček se ovšem dušoval, že výsledek je spočítaný a je přesně a správně. A hned panu učiteli předvedl, jak rychle a logicky došel ke správnému výsledku. Učiteli nezbylo než ukrýt údiv nad jiskrným mozkem svého svěřence a pokračovat ve výkladu s výhledem na zabité odpoledne nad písemkami. Vaším úkolem je tentokrát nejen zjistit výsledek, ale také najít onen jednoduchý logický postup, který vede k výsledku doslova v několika vteřinách. Napovědět vám může to, že z žáčka se později vyklubal slavný matematik, fyzik a astronom a celá událost se odehrála na sklonku osmnáctého století.
Následující příběh se mohl odehrát kdykoli, neboť problém dělení lupu prochází napříč dějinami, národy i stranami.
Pětice pirátu uloupila poklad, přesně sto zlatých.
Piráti mají zvláštní způsob, jak rozdělit kořist:
Všichni piráti jsou v tomto dělení velmi zběhlí. Nikdy si nedovolí porušit pravidla.
Každému pirátovi jde v první řadě o svůj život. Hned ve druhé o svůj majetek. A když nejde ani o majetek, ani o život, tak rád uškodí ostatním.
Jak dopadne dělení?
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Út | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Čt | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |