Aktuality

Diskuze k článku

Větrné elektrárny trochu jinak

Jitka Horáková  06.06.2006 15:47
Vložit příspěvek

Jaromír Palán

06. 06. 2006 20:50
Kdo je firma ECOENERGY? Zajímalo mě, co to je za firmu, ECOENERGY. Našel jsem si jí na internetu. Je to mladá firma, která vznikla v roce 2004. Tato firma se na svých internetových stránkách neprezentuje ani jedinou referencí. Jsem proto v údivu, na základě čeho zastupitelé vybrali tuto firmu??? Jak takováto firma může slibovat nějaké peníze do rozpočtu města, když nikdy nic nepostavila? Je strašně mnoho otazníků a zastupitelé je věrohodně nedokáží vysvětlit. Jen tvrdí, že to zlepší kvalitu života ve městě a že to přinese XXX tisíc, které nejsou vůbec jisté. A co lidi? Na ty se stejně nejhraje, co?
Reagovat

Jan Popelák

07. 06. 2006 01:55
Proč nestavět VE v Rychnově

V minulých diskusích většinou nechtěli zástupci města brát ohled na občana a argumentovali především finančním přínosem elektráren. Zde je několik odkazů, kde mohou najít bližší informace ke svým argumentům. 

Firma Ecoenergy s.r.o. nabízí německé VE Repower jejichž "některé komponenty se již vyrábí v ČR" - tolik k českému dodavateli.
http://www.ecoenergy.cz/index.html

Na svých stránkách uvádějí "finanční odměna ve výši 1% až 3% z obratu" což snad starostou slibované 3% nevylučuje, ale?
http://www.ecoenergy.cz/o-firme_prokoho.html

Fotogalerie a texty pak napovídají, že "již" realizovali jednu vodní elektrárnu - zřejmě přišel čas zkusit pokořit i vítr.
http://www.ecoenergy.cz/fotogalerie.html

Výkonová tabulka VE Repower MM82, která přibližně odpovídá slibovaným parametrům, ukazuje výkon podle síly větru. S vydělanými penězi pro město bych byl raději velice zdrženlivý.
http://www.repower.de/fileadmin/download/produkte/kennlinie/MM82-Leistungskennlinie.pdf

Statistik hodnotících vítr moc k dispozici není, tato mapa ukazuje podzimní průměrné hodnoty větrnosti (CHMI). Oblast 3,5-4 m/s pro Rychnov nelze s hřebenem Krušných hor srovnávat. Bez podrobné studie četnosti směru a síly větru v místě stavby nelze uvažovat o výnosech.
http://www.chmi.cz/meteo/ok/atlas/images/6b.gif

Mimo jiné jsem narazil na tento dokument související se zjišťovacím řízením pro stavbu dvou větrných elektráren v lokalitě Bulovka okres Liberec firmou Ecoenergy s.r.o.
http://www.kraj-lbc.cz/public/ozivpr/zaver_a38adce645.rtf

Zde mě zaujal především tento odstavec:
Krajský úřad Libereckého kraje, odbor hospodářského a regionálního rozvoje kraje: upozorňuje, že v poslední době je na území Libereckého kraje patrná nekoncepční snaha investorů instalovat do území zejména větrné elektrárny a zároveň existuje odpor občanů proti těmto stavbám, pořizuje v současné době odbor hospodářského a regionálního rozvoje Libereckého kraje „ Územně energetickou koncepci Libereckého kraje“ a na tento dokument navazující „Akční plán pro využití obnovitelných zdrojů energie na území Libereckého kraje“ Tyto dokumenty by měly být prvotním materiálem pro následné změny územních plánů obcí. Do schválení obou dokumentů tedy odbor hospodářského a regionální rozvoje uvedenou „ Výstavbu dvou větrných elektráren v lokalitě Bulovka“ okres Liberec – zejména z důvodu nekoncepčnosti nedoporučuje.

Související dokumenty:
http://www.ceu.cz/eia/is/eia_files/LBK082/LBK082__oznameni.doc
http://www.ceu.cz/eia/is/eia_files/LBK082/LBK082__infOznam.rtf
http://www.ceu.cz/eia/is/eia_files/LBK082/LBK082__zjistovaci.rtf

Články o výstavbě v Rychnově, které jsou prezentovány široké veřejnosti:
http://www.ceskaenergetika.cz/ce/view.php?cisloclanku=2005072605&rstema=69&stromhlmenu=17:69
http://www.enviweb.cz/?secpart=obecne_archiv_54651

Reagovat

Zdeněk Hudec

07. 06. 2006 11:35
Tedy pane Popeláku, všechna čest, úplně jste mi svojí pečlivostí vyrazil dech. Dovolte, abych se nejprve maličko zastavil u firmy Ecoenergy: oprávněně se ptáte, kdo to vlastně je. V jiné diskuzi jsem použil možná příliš expresivní výraz "dva šupáci". Věřte mi, že při pohledu na dva zástupve této firmy, kteří vždy s městem jednali, byste mi dal za pravdu:-) Za druhé: prošel jsem si Vaše odkazy a trochu jsem si započítal. Zvolím velmi optimistické předpoklady: rychlost větru 7 m/s (podle Vámi uvedeného linku jen cca 4 m/s, podle jiných podkladů 5,5 - 6 m/s) po dobu 10 hodin každý den v roce, vyjde mi roční výroba tří VE 5 465 000 kWh, což při ceně 2,70 Kč/kWh činí 16 425 000 Kč. Z toho 3% jsou 492 750 Kč, což není ani oněch slibovaných nejméně 500 000 Kč (a to jsem zvolil VELMI optimistické výchozí údaje). Každopádně Vám za Vaše odkazy velmi děkuji, hodí se.:-)
Reagovat

Jan Popelák

11. 06. 2006 16:41
K Vašim Výpočtům .... Z Vašeho výpočtu vyplývá využitelnost jedné VE na 911 hodin instalovaného výkonu ročně. Z teoretických údajů Ústavu fyziky atmosféry AV ČR plyne využití větrné elektrárny v rozsahu 550 – 1400 hodin instalovaného výkonu ročně a to v závislosti na lokalitě a počasí. To by pro případ Rychnova znamenalo teoretických nezdaněných 267 - 680 tis. Kč příjmu ročně, podle místních klimatických podmínek. Z těchto údajů také plyne teoretická využitelnost VE  přibližně 6-16 %.
Z níže uvedených údajů je však zřejmé, že skutečná využitelnost VE se pohybuje níže.

Pokud se z teorie přesuneme do praxe pak VE v Krušných horách v Dlouhé Louce u Oseka (870 m.n.m.) za sedm let provozu dosahovala využití odpovídající 314-962 hodin ročně. Udávaný průměr je pak 367 hodin instalovaného výkonu ročně, u větrné elektrárny umístěné na hřebenu Krušných hor ve výšce 870 m.n.m! To by pro Rychnov znamenalo teoretických nezdaněných 178 tis. Kč příjmu ročně, při zachování slíbených 3%.

Využitelnost VE, je z údajů které jsou k dispozici mezi 2,5 a 14% v závislosti na oblasti a klimatických podmínkách. Nenašel jsem údaj, který by dosáhl teoreticky možných 16% pro naši republiku. Nedomnívám se, že Pelíkovický hřeben je nadprůměrná větrná oblast. Využitelnost VE bude také podle toho vypadat. S tím souvisí očekávané výnosy i zbytečnost těchto monumentů.
Níže jsem uvedl odkazy na většinu materiálů, z kterých jsem čerpal a jako tečku lze uvést snad již jen nesmyslné dotování ceny elektřiny z VE již se věnuje poslední odkaz v kontrastu se srovnáním investice do VE a zateplování z odkazu předposledního.

Doufám, že Rychnovští zastupitelé dají za pravdu zdravému rozumu, protože těch očekávaných 900 tis. ročně za provoz VE je informace zcela zavádějící. Navíc prodat krásnou přírodu kolem svého města za slíbených 900, v nejlepším případě teoreticky možných 680 (při nulové poruchovosti) a mnou očekávaných 178 tis. Kč ročně (cca 80 Kč na obyvatele), považuji za barbarství.

Zde najdeme tyto údaje:
Dlouhé Louce u Oseka: Roční využití elektrárny 4,2 %, 367 hodin za rok.
Větrná farma Dlouhé Stráně: Roční využití elektrárny 2,52 %, t.j. 220 hodin za rok..

Další údaje
Hodnoty za jeden rok (neprůměrované)

Místo kWh/rok Využití %
Dlouhá Louka 120 000 4
Mladoňov 179 292 6
Hostýn 179 292 14
Velká Kraš 175 920 9
Ostružná 1 009 843 4
 

Větrná energie versus zateplování
Srovnání investice do VE a do zateplování domů.

Tržní cena elektřiny

Reagovat

Zdeněk Hudec

12. 06. 2006 17:11
Pane Popeláku, prosím ozvěte se mi laskavě na můj e-mail, pokud možno co nejdříve. Děkuji Zdeněk Hudec
Reagovat

MIREK

08. 09. 2006 14:40
ZRUSIT Myslim že by se měly zrušit i všechny stožáry vysokeho napětí které neskutečně hyzdi krajinu a různé rozhledny,dřevěné posedy a vše co do přírody nepatří!!!!!! Jo a jestě bych zrušil Eifelovku v Paříři,to neskutečné monstrum!!!! PS:A ted vážně,jsem zastancem vetrných elektráren a jsou to krásné dominanty ,kdekoliv jedu a vidim je tak se přestávám věnovat řizení vozidla a ,,čumím".Jsou na světě chudáci kteří smýšlí jinak,většinou ve stylu kážu vodu a piji víno. Bez energie větru a atomu se neobejdem nebo si zniči meživotní prostředí jinak.
Reagovat

Josef Klusal

09. 11. 2006 19:16
Můj názor. Do nedávmé doby jsem se o VE moc nezajímal,znám je ze svých cest v Německu a Holandsku.Nedávno jsem navštívil a prolezl nejdelší žebřík-288 příček do výšky 80m kde je gondola strojovny.Byljsem i nahoře na plášti -kouzelná rozhledna odměna za ten žebřík.Ať si kdo chce říká cokoliv,je to 21století a ti kteří větrné parky už dávno mají nejsou hlupáci.Do 50let začnou obrovské problémy s vodou nejprve pitnou a na výrobu el.energie asi nebude a měsíční krajinu po uhelných dolech bude rovnat 5 dalších generací.Jsem dobrý prorok ale špatných zpráv které už mnohokrát vyšly.A těm co VE chtějí postavit nezáviďte nejprve 10let splácet dluhy a potom vydělávat.Zajišťují práci velkému počtu kvalifikovaných řemeslníků.A elektřinu na výrobu těch dalších už vyrábí ty VE co se už točí.Problémem jsou a to v celé Evropě rozvodné sítě.Vím co říkám nejsem nejmladší jsem 40ročník někdo řekne dědkovi řídne mozek ale viděl jsem už kousek světa.A v té nádherné krajině která se beztrestně zbavuje stomů všemi možnými způsoby které je český člověk pro peníze vymyslet nakonec zůstanou jen ty VE aby se mohli lidé od něčeho ohřát.Od plynu je kohoutek v Moskvě,uran rozdali soudruzi a tak můžeme poručit jen větru zaber ať se točí vrtule.
Reagovat

Jan Popelák

10. 12. 2006 23:12
21. století Vážený pane. Právě proto, že je již 21. století bychom měli vědět, že polovičaté záplaty problém pouze oddalují a vztah k národnímu bohatství nebrat na lehkou váhu. Nekoncepční hurá výstavba VE je samozřejmě důsledkem v současnosti vedené politiky, která v mnohém akceptuje podmínky EU aniž by byly regionálně vhodné. Je ale také samozřejmě na místních lidech jak přistoupí k odpovědnosti za své životní prostředí a jak budou přispívat k jeho ochraně. Stavba VE je snad jedním ze správných směrů, zůstává ale otázkou kde, jakým způsobem a za jakých podmínek. Kéž by o tom že je 21. století nesvědčila pouze míra našeho technického pokroku.
Reagovat

Horuta Zdeněk, Odry Dobešov 11

30. 12. 2006 07:26
Větrný park Dobešov Veselí Plně souhlasím s Vaším odmítavým stanoviskem na výstavbu VE. V současné době bojujeme proti výstavbě Větrného parku Dobešov Veselí, kde má být postaveno 14 VE o výkonu 28MW. Zastávám názor, že VE se mají stavět v neobydlených lokalitách, minimálně 6 km od obytných budov, kde nemohou ovlivňovat ani floru ani faunu ani lidi ani měnit ráz krajiny. VE, jako olternativní zdroje el. energie, nejsou vhodné pro uzemí ČR, které je hustě osídleno a navíc v našich podmínkách není tato energie stabilním zdrojem. Je spodivem, že za stavbou VE stojí zahraniční investor, který veškeré zisky odčerpá mimo uzení ČR. Výkup větrné energie je dotován státem na úkor zdražování ceny el. energie a tudíž tuto dotaci zaplatí každý občan tohoto státu. Rád bych znal Vaše zkušeností s bojem proti VE. Horuta Zdeněk
Reagovat

František Chlouba

22. 01. 2007 07:26
Dotaz Promiňte mi totaz, pane Horuto, ale z čeho soudíte, že větrné elektrárny v neobydlené krajině neovlivní krajinný ráz?
Reagovat

Libor Šitina

26. 01. 2007 15:44
Vzkaz Vážení odpůrci i příznivci VE.Nejsem odborník na problematiku VE, a nemohu argumentovat odbornými a technickými daty.Reaguji tedy jako občan.Po 20-ti letech strávených ve velkém městě,jsem se vrátil do Rychnova a odstěhoval na Pelíkovice.Hledal jsem pohodu a klid.A ejhle!!Zhruba 300m vzdušnou čarou od mého domu má ,,někdo" v plánu postavit obří monstra.Dotčení zlobte se nebo ne,nesouhlasím!Nikdy!!! Nadepsal jsem toto jako vzkaz.Tak tedy vzkaz:Vážení odpůrci ocelových oblud.Máte mojí plnou podporu,kdykoli. Libor Šitina-Pelíkovice
Reagovat

Jaromír Palán

01. 02. 2007 15:16
Jeden z názorů... V Německu, zejména pod politickým tlakem, bylo postaveno kolem 14 tisíc větrných elektráren. Jejich nízká účinnost kolem 16 procent znamenala, že do přenosové sítě se dodávala elektřina v plném výkonu kolem pouhých 60 dnů v roce. Uvedený "energetický přínos" s nutností zálohování výkonu těchto elektráren klasickými zdroji znamenal razantní zvýšení cen elektrické energie. V našich podmínkách, kde je účinnost "větrníků" pouze 10 procent, bude znamenat přístup k výstavbě energeticky zanedbatelného jednoho procenta elektřiny investici kolem 25 miliard korun. Výstavba větrných elektráren spojená s finančním odstupným poskytovaným investorům je v některých obcích vítaným krátkodobým přínosem pro obecní pokladnu. Ve své koncovce bude však jejich hromadná výstavba znamenat další zdražení elektřiny, kterou zaplatí všichni naši občané, domácnosti a průmyslové podniky. Odborné odhady ukazují, že naplnění osmiprocentní indikativní nezávazné kvóty elektřiny z obnovitelných zdrojů od Evropské unie pro ČR vyráběné převážně z větrných elektráren znamená od občanů a podnikatelů zaplatit ročně za elektřinu kolem 10 miliard korun navíc. Jiří Hanzlíček, ekologický poradce Ministerstva průmyslu a obchodu
Reagovat

Jaromír Palán

01. 02. 2007 15:19
Dovolím si přepsat ještě jeden názor V diskusích o větrné elektřině si mnoho lidí myslí, že větrná energie je zadarmo, když přece vítr fouká zadarmo. Opak je ale pravdou. Její cena je asi třikrát vyšší než náklady na elektřinu z uhlí. Navíc jde o zdroj, který produkuje elektřinu, jen když fouká vhodný vítr, což je asi 20 % celkového času. Není divu, že takovou elektřinu nikdo dobrovolně nechce, takže je možné ji prodat jen tehdy, pokud je někdo donucen ji koupit. Zákon, který přikazuje povinný výkup elektřiny z větru, byl u nás bohužel přijat. Je to, jako kdybychom byli zákonem nuceni kupovat koblihy nikoli za pět korun, jak jsme zvyklí, ale za patnáct. Navíc s upozorněním, že se koblihy prodávají jen jeden den v pracovním týdnu, dopředu ale nevíme, který to bude. Nejedná se tedy o technický pokrok, ale o regres. Podpora větrné energie ukazuje, jak státní zásah slouží ve skutečnosti soukromým zájmům, tedy provozovatelům větrných elektráren. Na svobodném trhu by tyto elektrárny mohly vzniknout jen tehdy, pokud by někdo dobrovolně jejich elektřinu chtěl. Avšak zákon nutící rozvodné společnosti (a tedy i spotřebitele) kupovat něco, co nechtějí, již působí. Dál budou vznikat ohavné větrníky a devastovat krajinu, jak se to již stalo v Krušných horách v okolí Klínovce. Úplatky obcím, které provozovatelé větrníků dávají v podobě různých plateb, se uhradí z předražených (zákonem stanovených) cen. René Hladík, vedoucí katedry ekonomie, Fakulta sociálně ekonomická UJEP, Ústí nad Labem
Reagovat

Jaromír Palán

01. 02. 2007 15:27
Dovolím si přepsat ještě jeden názor V diskusích o větrné elektřině si mnoho lidí myslí, že větrná energie je zadarmo, když přece vítr fouká zadarmo. Opak je ale pravdou. Její cena je asi třikrát vyšší než náklady na elektřinu z uhlí. Navíc jde o zdroj, který produkuje elektřinu, jen když fouká vhodný vítr, což je asi 20 % celkového času. Není divu, že takovou elektřinu nikdo dobrovolně nechce, takže je možné ji prodat jen tehdy, pokud je někdo donucen ji koupit. Zákon, který přikazuje povinný výkup elektřiny z větru, byl u nás bohužel přijat. Je to, jako kdybychom byli zákonem nuceni kupovat koblihy nikoli za pět korun, jak jsme zvyklí, ale za patnáct. Navíc s upozorněním, že se koblihy prodávají jen jeden den v pracovním týdnu, dopředu ale nevíme, který to bude. Nejedná se tedy o technický pokrok, ale o regres. Podpora větrné energie ukazuje, jak státní zásah slouží ve skutečnosti soukromým zájmům, tedy provozovatelům větrných elektráren. Na svobodném trhu by tyto elektrárny mohly vzniknout jen tehdy, pokud by někdo dobrovolně jejich elektřinu chtěl. Avšak zákon nutící rozvodné společnosti (a tedy i spotřebitele) kupovat něco, co nechtějí, již působí. Dál budou vznikat ohavné větrníky a devastovat krajinu, jak se to již stalo v Krušných horách v okolí Klínovce. Úplatky obcím, které provozovatelé větrníků dávají v podobě různých plateb, se uhradí z předražených (zákonem stanovených) cen. René Hladík, vedoucí katedry ekonomie, Fakulta sociálně ekonomická UJEP, Ústí nad Labem
Reagovat

Jaromír Palán

01. 02. 2007 16:09
Ani počítači se VE nelíbí A kopíruje to samé dokola.
Reagovat

vendula fremlová

02. 02. 2007 19:13
Držím palce Dobrý den. Narazila jsem na tyto stránky bohužel až dnes. Řešíme obdobný případ - spor o stavbu VE v Petrovicích u Ústí nad Labem. Podobně jako u Vás je naprosto jasné, že v celé věci je zaangažované zastupitelstvo obce - u nás byl pan starosta dokonce v dozorčí radě firmy, která má větrníky stavět. Celá situace je velmi komplikovaná - VE mají být postaveny v Ptačí oblasti Východní Krušné hory, ale to nikoho nezajímá. Podali jsme již mnoho stížností - zatím se nám podařilo jediné, a to že MŽP vydalo prohlášení,v kterém jednoznačně tvrdí,že souhlasné stanovisko Krajského úřadu Ústeckého kraje vydané ke stavbě větrných farem je protizákonné. Ćím víc jsme do celé situace vtaženi, tím jasnější se jeví propojení investorů, firem, zastupitelstva a politiků. Moje rada zní, pokud máte v ruce dokumenty k výstavbě (oznámení, dokumentace, EIA, stanoviska...) velmi dobře je čtěte-je v nich mnoho formálních chyb,celé pasáže bývají okopírované z jiných projektů, obchází se mnoho zákonů atp. U nás jedna 2MW vrtule už stojí, a myslíte že má nutné naturové posouzení od autorizované osoby? Ani náhodou!Přesto - držím palce, nenechte si zhyzdit svoji krajinu!
Reagovat

Jana Šitinová

18. 02. 2007 20:36
děkuji panu Hudcovi a Popelákovi za boj proti VE. Ti kdo rozhodují o výstavbě, bohužel nechodí na procházky a nebydlí na Pelíkovicích. Je kolem nás málo míst ,kde nejsou paneláky, JZD bytovky a výstavba unifikovaných rodiných domků , ti co podporují VE to musí krajině rychle zkazit obřími monstry.Jsem proti a nesouhlasím
Reagovat

rastislav krak

01. 04. 2007 17:12
prajem vam zdravim vsetkych odporcou veternych el-komunistov-a prajem vam aby vam pri tych vasich chajdach postavily uhelnu el dik.
Reagovat

Město Rychnov u Jablonce nad Nisou

Husova 490
46802 Rychnov u Jablonce nad Nisou

IČO 00262552
Bankovní spojení 963232349/0800

Telefon: +420 488 880 921
Datová schránka: fjxbbm5

Město Rychnov u Jablonce nad Nisou - idatabaze.czMěstské, obecní úřady - idatabaze.cz

Úřední hodiny

Po8:00 – 11:0012:00 – 17:00
Út8:00 – 11:0012:00 – 14:00
St8:00 – 11:0012:00 – 17:00
Čt8:00 – 11:0012:00 – 14:00

Stavební úřad

Po8:00 – 11:0012:00 – 17:00
St8:00 – 11:0012:00 – 17:00
© MěÚ Rychnov u Jabl.n.N.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.