Od 10. prosince 2006 vstoupí v platnost nové jízdní řády veřejné železniční dopravy, provozované akciovou společností České dráhy. Pro pravidelné i náhodné zákazníky jistě přijde vhod několik informací…
Osobní doprava bude v novém jízdním řádu provozována přibližně ve stejném rozsahu, jako v jízdním řádu 2005/2006.
Jízdní řád přináší množství změn a novinek, cestujícím doporučujeme před cestou se informovat na spojení. Bližší informace o osobní přepravě lze získat na www.cd.cz – na této adrese jsou mj. k dispozici i tabulky jízdních řádů jednotlivých tratí. Dále lze informace získat na informační lince 840 112 113, příp. v osobních pokladnách železničních stanic.
Na všech rychlíkových tratích na území Libereckého kraje se jízdní řád stále více přibližuje taktovému uspořádání, kdy vlaky jezdí vždy ve stejnou minutu ve dvouhodinových, příp. čtyřhodinových intervalech.
Na trati Pardubice – Liberec a zpět budou rychlíky ve směru z Liberce do Pardubic odjíždět ve 4.00, 6.02, 8.02 a dále ve dvouhodinovém intervalu až do 20.02. V opačném směru rychlíky z Pardubic do Liberce přijíždějí v 7.58, 9.58 a dále ve dvouhodinovém intervalu až do 21.58, poslední rychlík od Pardubic dorazí do Liberce ve 23.54. Všechny tyto rychlíky jedou denně včetně všech svátků.
Na rameni Praha – Tanvald nedošlo k zásadním změnám v rozsahu dopravy, zůstávají zachovány čtyři páry rychlíků.
Rychlíky směřující z Libereckého kraje západním směrem budou vedeny v nových časových polohách i trase. Z důvodu rozsáhlé přestavby železničního uzlu v Ústí nad Labem pojedou všechny rychlíky od Liberce, České Lípy a Děčína přes železniční stanici Ústí nad Labem hlavní nádraží až do stanice Ústí nad Labem západ, kde bude zajištěn přestup do vlaků směřujících do Chomutova, Karlových Varů a Chebu.
Dílčích změn doznaly i rychlíky směřující z České Lípy do Mladé Boleslavi a Nymburka, které budou vedeny v upravených časových polohách, za zmínku stojí vedení večerního páru rychlíků o víkendech.
Na území Libereckého kraje nedochází k zásadním změnám v celkovém rozsahu regionální dopravy. Rozsah dle jednotlivých tratí byl optimalizován dle požadavků objednavatele, tedy Libereckého kraje.
Z množství změn jízdního řádu vybíráme – dle jednotlivých tratí:
Trať Liberec – Turnov – Stará Paka – Jaroměř – Pardubice (030)
V dálkové dopravě na této trati zůstávají časové polohy vlaků přibližně zachovány, dojde ale k rozšíření jejich provozu během dne. Rychlíky do Pardubic z Liberce budou odjíždět ve 4.00, 6.02 a dále ve dvouhodinových intervalech až do 20.02. Rychlíky z Pardubic do Liberce budou přijíždět v 7.58, 9.58 a dále ve dvouhodinovém intervalu až do 21.58, poslední rychlík od Pardubic dorazí do Liberce ve 23.54. Všechny tyto rychlíky jedou denně včetně všech svátků. Tyto rychlíky mají výhodné přípoje v Turnově směr Praha, v Železném Brodě směr Tanvald a ve Staré Pace ve směrech Lomnice nad Popelkou, Nová Paka – Chlumec nad Cidlinou, Martinice v Krkonoších – Jilemnice.
Jízdní řád osobních vlaků na této trati byl přizpůsoben jízdnímu řádu rychlíků, za pozornost jistě stojí přípojové skupiny ve Staré Pace, kdy se sjíždějí a rozjíždějí vlaky všech pěti směrů. Základní kostrou jízdního řádu osobních vlaků bude dvouhodinový takt vlaků v relacích Liberec – Turnov – Stará Paka – Nová Paka a (Jablonec nad Jizerou –) Jilemnice – Stará Paka – Jaroměř. Tento systém je ve špičkách v okolí Turnova a Liberce doplněn o další vložené vlaky.
Tratě Liberec – Tanvald – Harrachov (036), Tanvald – Železný Brod (035), Smržovka – Josefův Důl (034)
Na těchto tratích zůstává zachována základní kostra taktového jízdního řádu podobně jako v minulosti. Z důvodu zajištění přípojů v Liberci a v Tanvaldě se celý systém posouvá o několik minut dříve, v některých případech se mění kalendářní omezení jízdy.
Pozornost je věnována i dopravě směr Tanvaldský Špičák a Josefův Důl. V zimní sezóně budou vedeny tři páry přímých vlaků z Liberce přes Jablonec n.N., Smržovku a Tanvaldský Špičák do Josefova Dolu a zpět. Navíc byla s provozovatelem vleků dojednána pro měsíce leden a březen sleva z ceny permanentky na Tanvaldském Špičáku pro ty lyžaře, kteří přijedou vlakem Českých drah.
Tratě Liberec – Frýdlant v Čechách – Černousy (037), Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem (038), Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem (039)
Na tratích Frýdlantského výběžku Liberecký kraj změnil pro svoji objednávku tak, že osobní vlaky zpravidla budou křižovat v Raspenavě, čímž dojde ke zlepšení přípojových vazeb od vlaků Liberec – Frýdlant směr Hejnice a Bílý Potok pod Smrkem a opačně.
Vlaky směr Frýdlant budou odjíždět z Liberce (kromě ranních a pozdně nočních hodin) vždy ve 30. minutu v sedle ve dvouhodinovém, ve špičce pracovního dne v hodinovém intervalu. V opačném směru zůstávají vlaky přibližně ve stejných časových polohách jako v současnosti. U některých vlaků se mění kalendářní omezení jízdy. V ranní špičce bude v pracovní dny (kromě vánočních a hlavních prázdnin) veden nový spěšný vlak v 6.12 z Frýdlantu, v 6.23 z Raspenavy s příjezdem do Liberce v 6.45 hodin. Tento vlak zastavuje i v Krásné Studánce pro umožnění přestupu na MHD.
Jízdní řády vlaků na přípojných tratích z Frýdlantu směr Jindřichovice pod Smrkem, resp. Černousy reagují na změny na trati Liberec – Frýdlant, obce na trati Frýdlant v Čechách – Černousy nově získají i spojení z odpolední směny z Liberce.
Na trati Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem jsou vlaky vedeny rovněž dle návazností v Raspenavě, za pozornost stojí navýšení počtu spojů v ranní špičce.
Jízdní řád na frýdlantsku by měl být jako systém výrazně spolehlivější, neboť již bude vozebně oddělen od rychlíků z Pardubic a tedy nebude docházet k přenášení nepravidelností z dálkových vozebních ramen.
Trať Turnov – Jičín – Hradec Králové (041)
Tato trať doznala zásadních změn. Základní systém osobních vlaků se posouvá přibližně o jednu hodinu, a to z důvodu zajištění přípojových vazeb v Turnově. Osobní vlaky směr Jičín budou mít v Turnově přípoj zpravidla od osobního vlaku z Liberce, od rychlíků od Prahy i od Semil a Železného Brodu a opačně. Tento základní systém je ve špičkách pracovních dnů doplněn o vložené vlaky. Na některých osobních vlacích na této trati budou nasazeny modernizované motorové jednotky „Regionova“ stejně jako v současnosti.
Nedělní rychlík z Turnova přes Jičín do Prahy bude v úseku Turnov–Jičín veden jako osobní vlak a bude tedy zastavovat ve všech zastávkách.
V letní sezóně o víkendech bude veden navíc pár spěšných vlaků, které jsou vedeny bez nutnosti přestupu z Liberce do Jičína a zpět, v Libuni s výhodnými přípoji na trať 064. V těchto vlacích bude řazen vůz umožňující přepravu jízdních kol.
Tratě Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov (040), Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou (042)
Systém osobních a spěšných vlaků na trati 040 prošel zásadními změnami s cílem zajistit většině cestujících výhodnější a rychlejší spojení. Spěšné vlaky jsou vedeny ve dvouhodinovém intervalu s výhodnými přípoji ve všech přípojných stanicích tratě. Osobní vlaky na území Libereckého kraje jsou vedeny ve dvouhodinovém intervalu v relaci Jaroměř – Stará Paka – Martinice v Krkonoších – Jilemnice ( – Jablonec nad Jizerou).
Systém osobních vlaků na trati 042 nedoznal zásadních změn. Ve dvouhodinovém intervalu vždy jako přípoje od spěšných vlaků z tratě 040 jsou vedeny osobní vlaky Martinice v Krkonoších – Jilemnice – Jablonec nad Jizerou, kde Liberecký kraj přislíbil zajistit navázné autobusové spoje do centra Rokytnice nad Jizerou. Osobní vlaky z Jaroměře tento systém zahušťují na hodinový zpravidla v úseku Martinice v K. – Jilemnice, ve špičkách v celém úseku až do a z Jablonce nad Jizerou.
V úseku Jablonec nad Jizerou – Rokytnice nad Jizerou bude v provozu pouze jeden pár vlaků v pracovní dny a jeden pár o víkendech, jinak je dopravní obslužnost zajištěna autobusovou dopravou.
Trať Mladá Boleslav – Libuň – Lomnice nad Popelkou – Stará Paka (064)
Dochází k rozšíření počtu spojů v úseku Lomnice nad Popelkou – Stará Paka, tyto spoje jsou přizpůsobeny přípojovým skupinám ve Staré Pace, kde jsou zajištěny přestupy zpravidla do a ze všech směrů.
V úseku Libuň – Lomnice nad Popelkou bude vzhledem k ekonomické náročnosti provozu a nízkému využití spojů dopravní obslužnost železniční dopravou zajištěna v rozsahu 5 párů spojů v pracovní dny a 4 párů spojů o víkendech v souladu s objednávkou krajů.
Trať Bakov nad Jizerou – Česká Lípa – Jedlová (080)
Dálková doprava na této trati nedoznala zásadních změn, za zmínku stojí vedení podvečerního páru rychlíků o víkendech.
Jízdní řád regionálních vlaků navazuje na taktovou dopravu Ústeckého kraje. Na rameni Česká Lípa – Jedlová jsou osobní vlaky vedeny zpravidla ve dvouhodinovém intervalu. Tento dvouhodinový systém je v úseku Česká Lípa – Nový Bor zahuštěn zpravidla na hodinový. Novinkou na Českolipsku je i zkrácení přestupních časů v železniční stanici Česká Lípa hlavní nádraží.
Nově je řešeno spojení Českolipska a Rumburska. Přímé spěšné vlaky zůstanou zachovány denně ráno ve směru z Rumburku do České Lípy (dále pokračuje do Nymburka), večer v opačném směru. V denní době jsou spěšné vlaky zachovány o víkendech (a jeden pár vlaků i v pátek z důvodu odvozu studentů škol z internátů z Rumburku), v pracovních dnech je nabídka spojení osobními vlaky s přestupem v Jedlové v cca dvouhodinovém intervalu.
Ranní doprava ze Svoru do České Lípy je posílena o „školní“ vlak, který pojede ze Svoru v 7.10 a z Nového Boru v 7.17.
Na úseku Česká Lípa – Bakov nad Jizerou nedochází k zásadním změnám, systém osobních vlaků vedených v celeém úseku je zejména ve špičkách doplněn o osobní vlaky Česká Lípa – Doksy a zpět.
Trať Liberec – Česká Lípa (086)
Rychlíky na této trati jsou vedeny v upravených časových polohách zpravidla ve dvouhodinových intervalech. Ráno ve směru Česká Lípa – Liberec budou vedeny dva spěšné vlaky obdobně jako dosud. Tyto spěšné vlaky, stejně jako časně ranní a pozdně večerní zrychlené osobní vlaky, budou zastavovat v Božíkově namísto v Zákupech. Ranní spěšný vlak v 5.11 z České Lípy bude nově zastavovat v Ostašově (6.27). Osobní vlaky jsou vedeny zpravidla ve dvouhodinových intervalech, nově jako přímé vlaky z Liberce do Děčína. V České Lípě došlo většinou ke zkrácení přestupních časů na vlaky ostatních směrů.
Trať Liberec – Hrádek nad Nisou – Zittau – Varnsdorf (089)
U vlaků dopravce České dráhy, a.s. dochází od 10.prosince 2006 na této trati k následujícím změnám: Z ekonomických důvodů jsou omezeny vlaky Liberec – Varnsdorf časně ráno o víkendech a v pracovní dny v dopoledním sedle. Osobní vlaky z Liberce odjíždějí zpravidla ve 30. minutu. V úseku Liberec – Hrádek nad Nisou je základní hodinový interval je ve špičkách pracovních dnů zahuštěn na půlhodinový, v sedlech je v některých případech prodloužen. Spojení z Liberce do Zittau bude rovnoměrněji rozloženo během dne, zajišťují jej jak vlaky jedoucí do Varnsdorfu, tak mezistátní vlaky směřující do Drážďan. V odpoledních hodinách již nebude třeba přestup v Hrádku n.N. při cestě z Varnsdorfu do Liberce.
Spojení do Drážďan zůstává zachováno ve stejném rozsahu jako v současnosti čtyřmi páry přímých vlaků, nově pojedou v Drážďanech až na hlavní nádraží. Dále bude možno využívat i nabídku dalších spojů s přestupem, za zmínku stojí zejména nově vzniklé spojení s odjezdem z Liberce v 6.30, kde s jedním přestupem v Zittau na Regionalexpres dorazí cestující do Drážďan již před devátou hodinou.
SOUHRNNÝ PŘEHLED
Sjednocení výpočtu slevy na zákaznické jízdné, které bude činit vždy 30 % z tzv. obyčejného jízdného (nárok na zákaznické jízdné mají držitelé In–karet / Rail plus nebo případně dříve vydávaných Z karet). Při cestování do vzdálenosti 40 km nedochází k žádnému zvýšení ceny
Nová tarifní nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy v rámci ČR za cenu 140 Kč
Nemění se základní tarif pro spoje SC Pendolino; České dráhy dále zvýhodňují cestování těmito vlaky zavedením nové výhodné tarifní nabídky kombinující produkt eLiška a výhodnou cenu rezervace pro držitele slevové In–karty/Rail plus ve výši 86 Kč (3 EUR)
Zpáteční sleva bude nadále o 5% nižší proti zákaznickému jízdnému
Nemění se cena tzv. obyčejného jízdného
Nemění se cena tzv. traťových jízdenek pro dojíždění do zaměstnání, žákovské jízdné a cena síťových jízdenek, stejná zůstává cena Kilometrické banky
Nemění se cena jízdenky SONE+ pro výhodné víkendové cestování skupin až 5 osob (z čehož dvě mohou být starší 15 let), kterou lze navíc ve variantě za 160 Kč nově využít i ve spěšných vlacích a ve variantě za 360 Kč společně s místenkou i ve vlacích IC a EC
Výhodnější cestování spoji SC Pendolino: například Ostrava – Praha již za 226 Kč
Od 10. prosince 2006 České dráhy dále zvýhodní také cestování spoji SC Pendolino. Využít bude možné nový produkt Českých drah eLiška, kdy tato jízdenka například na trase Ostrava – Praha (stejně jako Olomouc – Praha) bude stát 140 Kč a k této jízdence si cestující pouze zakoupí povinnou rezervaci – zvýhodněnou v rámci nabídky Rail plus za cenu 86 Kč. Celková cena tak pro přepravu spoji SC Pendolino mezi Ostravou a Prahou bude pro zákazníka Českých drah – držitele čipové In–karty / Rail plus začínat na 226 Kč.
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Út | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Čt | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |