7. února uplynulo již 107 let od zahájení tramvajové dopravy mezi Jabloncem nad Nisou a Rychnovem u Jablonce nad Nisou.
S myšlenkou výstavby kolejové dopravy mezi oběma místy přišel roku 1891 podnikatel G. Hoffmann z Jablonce nad Nisou. Byl si vědom toho, že na rychnovské nádraží může proudit jablonecké zboží a odtud do celého světa.
Než došlo k realizaci elektrické tratě uplynulo v Mohelce dosti vody. Jablonečtí zastupitelé se totiž rozhoupali až v roce 1895. Jednání o zahájení stavby se vleklo. Po přípravných terénních pracích se vlastní výstavba dostala do nezvyklého tempa. Jablonecká společnost pouličních drah začala spěchat. Jablonec se totiž chtěl vyrovnat městům, kde již tramvaje jezdily.
Vystavěny byly provozní budovy, začala pokládka kolejí. 7. února 1900 pak byl úsek z Jablonce nad Nisou do Rychnova v délce téměř 10 km zprovozněn. Tramvaje jezdily v úseku hlavní jablonecké náměstí k rychnovské vlečce. Později byla tramvaj prodloužena až do Janova nad Nisou, napojeny na ni byly odbočky do jednotlivých míst Jablonce.
Prakticky hned na počátku bylo k dispozici 16 motorových a 10 vlečných vozů pro cestující a dvě lokomotivy se 14 pracovními vozy a 12 vozy nákladními. Vozový park se poměrně rychle rozvíjel, elektrická trať prosperovala.
Trať měla celou řadu technických zajímavostí a patřila k nejmodernějším v Evropě. Na trati „jedničky“ z Rychnova do Janova v délce 16,031 km bylo 126 oblouků, nejmenší v tzv. „kokonínské podkově“ měl poloměr necelých 20 m, klesání v Lidické ulici si nezadalo se švýcarskými horskými úseky. Dosahovalo zde 108,5 promile, což představovalo po celou dobu existence tramvaje jeden z největších adhezních úseků na světě.
Škoda jen, že nerozumným rozhodnutím tehdejších úřadů byla trať od poloviny sedmdesátých let zrušena. Prakticky nebylo pamatováno ani na to, aby po ní byly v nejzajímavějších místech uchovány technické zvláštnosti.
Dnes tuto trať připomínají pouze budovy tzv. remizy, zbytek kolejí a depo na bývalé konečné v Janově nad Nisou proti podniku Vitrum.
Škoda. Ničit a rozbíjet se dá snadno, horší je cokoliv budovat.
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Út | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Čt | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |