Během prvních let práce nové Rady města se evergreenem jejího jednání stala situace v naší škole…. Zprvu šlo spíše o povzdechy na téma, že to s místní školou jde „od deseti k pěti“, kterým jsme nepřikládali přílišnou váhu. Vždyť sám pracuji ve školství a dobře vím, že se nejde zavděčit všem a že jsou vždy Ti nespokojení prostě slyšet nejvíc… Jenomže, stížností přibývalo a kromě anonymů dostala rada i kritické hlasy, které byly velmi konstruktivní, všímaly si konkrétních a jasně pojmenovaných problémů.
Ve snaze přenést řešení školských problémů do rukou nejpovolanějších hledala Rada města cestu, jak zprostředkovat tyto názory přímo řediteli školy a zároveň neztratit kontrolu nad tím, jak je vedení školy vyřeší. Tehdy vznikla myšlenka, aby ředitel školy pravidelně informoval Městskou radu o svých postupech. Rada uložila řediteli zřídit knihu, ve které budou zaznamenávány průběžně všechny připomínky k chodu školy. Tuto knihu pak ředitel pravidelně na jednání rady předkládal. Veřejnost byla s tímto záměrem seznámena v Rychnovském zpravodaji číslo 4/2007. Společně se starostou obce jsme se pak zúčastnili pracovní porady pracovníků místní školy, protože jednak kritické hlasy vycházely ze samotného pedagogického sboru, ale zejména jsme chtěli naše záměry podrobně vysvětlit.
Jenže…. Nic se tím nezměnilo. Stále je škola pod ostrou kritikou. Co naplat… „ Když nevíš, tak se zeptej…“
Na svém zasedání dne 18. 2. 2008 se Rada města rozhodla uspořádat
Veřejnou diskusi na téma „Místní škola – co je dobře a co špatně“,
za účasti všech členů Městské rady, ředitele školy a členů rady školy.
v sále areálu BESEDA
ve středu 26. března 2008 od 19 hodin
Cílem setkání je zmapovat názory všech zúčastněných na problematiku školství v naší obci. Není totiž již nadále možné na jedné straně slýchat, že máme jednu z nejhorších škol v regionu, a na druhé straně se zejména od pedagogů dozvídat: „My vlastně nevíme, co vadí, za námi nikdo nepřišel…“
Jsem pevně přesvědčen, že jedinou cestou k nápravě je promluvit si o věci otevřeně, ale věcně a konstruktivně. Na veřejnou diskusi by měli přijít všichni ti, kteří chtějí ke školství v Rychnově přidat svůj názor. Přijít by měli nejen kritici, kteří volají po radikálních změnách, ale i ti, kteří jsou spokojeni. Vždyť školu máme v obci jen jednu a je jistě společným zájmem nás všech, aby fungovala k plné spokojenosti většiny Rychnováků a aby bylo opět samozřejmostí, že místní obyvatelé budou rádi, že se jejich děti vzdělávají právě v rychnovské škole.