Uprostřed povyku okolo sestavování letní překlenovací vlády pana exkomunisty Fischera vcelku v tichosti tiskem a Internetem protekla zpráva o dalším směrování uvažované dostavby rychlostní komunikace R35. Tato čtyřproudá silnice, která svými parametry de facto dosahuje kvality dálnic, má cílově propojit Liberec s Olomoucí resp. Lipníkem nad Bečvou v celkové délce cca 250 km. Uvažovaná etapa dostavby se týká úseku vedoucího přes Český ráj. Původně ve hře byly dvě varianty.
Takzvaná Jižní varianta, která by ze současné rychlostní komunikace Praha – Liberec odbočovala kousek před Mnichovým Hradištěm (ve směru od Liberce) a pokračovala by okolo Kněžmostu, Dolního Bousova a Sobotky dál do Jičína. V této variantě by nebyl stavěn žádný tunel, pouze jedenáct mostů, zcela by se vyhýbala CHKO Český ráj a je tak nejoblíbenější variantou všech eko a občanských aktivit. Severní varianta je plánovaná od Turnova okolo Rovenska pod Troskami de facto v trase současné silnice z Turnova směr Jičín a dále mezi Železnicí a Valdicemi tak, že by rozdělila současnou CHKO Český ráj vedví. Tato varianta je naopak silně odmítaná. Projektovány jsou tři tunely a 14 mostů a mostků.
V poslední době hodně zmiňovaná a z našeho pohledu nejaktuálnější je tzv. Superseverní varianta, která se ze současné R35 odpojí v dnešní odbočce před Hodkovicemi na Rychnov a Jablonec, povede v této trase až k odbočce k autobazaru nad Rychnovem a odsud dál okolo Železného Brodu, Semil, Lomnice nad Popelkou a Železnice. Na této trase je projektováno 9 tunelů a tunýlků a celkem 19 mostů a mostků! Z hlediska financí vychází nejlevněji Jižní varianta, kde se náklady odhadují na 14 mld. Kč, o něco draží je Severní varianta za 19 mld. Kč a suverénně nejdražší je Superseverní trasa s cenou 37 mld. Kč.
V tuto chvíli náš oranžový kraj ústy svého hejtmana Eichlera oznámil, že se nadále nebude zabývat Jižní variantou, což je vcelku logické rozhodnutí, protože odvádí dopravu z Hradce Králové směrem od Liberce, nikoli k němu. Nejlogičtější, nejekonomičtější a nejlépe logisticky zvládnutelná je pak varianta Severní, která ale s ohledem na to, že pro sociálnědemokratické vedení kraje cena nebude hlavním kritériem konečného rozhodnutí, vůbec není favoritem. Rozhodnutí o konečné variantě dostavby této rychlostní komunikace má padnout ještě letos, ovšem předcházet jí bude diskuze vedení kraje s místními samosprávami. Co myslíte, měla by vést dálnice okolo Rychnova nebo ne? Co to městu přinese a co naopak vezme? Jakou variantu by měla naše samospráva u kraje prosazovat?