Regionální přehlídka scénického tance dětí a dospělých v Jablonci s názvem Tanec srdcem je skutečně „zavedenou“ a vyhledávanou srdeční záležitostí pro účinkující i diváky. Letos přišla v prvních jarních dnech 3. a 4. dubna. Stejně jako v předešlých ročnících přehlídku organizačně zajistila ve spolupráci s NIPOS Artama a Městským divadlem v Jablonci Ludmila Rellichová (TS Magdalena, Rychnov), nelehké úlohy porotců se ujali: Jiří Lössl, Marika Hanušová, Radek Mačák, Michal Záhora, Tereza Holásková, Pavel Žur, Veronika Vaculíková, Zuzana Pavúková, Zora Brezkowá.
Dva dny trvající přehlídku zahájil večer 11 choreografií dospělých interpretů. ZUŠ Jablonec nad Jizerou zahájila představení s obrazově zajímavou choreografií na téma volnost, ptačí křídla a spoutanost. Inspirace přírodou byla jasně čitelná i u další choreografie Smečka v podání tanečníků školy DaM z Jablonce nad Nisou, kteří během večera zaujali ještě choreografií Komponent. Obě jejich vystoupení spojoval kontakt, zapojování jedince do skupiny. Zatímco ve Smečce ryze živočišně jako v přírodě, Komponent zavedl diváka do světa techniky, součástek tvořících celek. ZUŠ Jilemnice se v obou předvedených choreografiích nechala unést a inspirovat filmovou hudbou i podobou Erbenovy Kytice. Svatební košilí si vytančila postup do širšího výběru celostátní přehlídky. Porota ocenila zdařilou interpretaci známého tématu. „Divadelní forma byla přes notoricky známý děj nosná, čitelná a nezůstalo jen u popisu. Rovněž se jim vydařila dost často problematická stínohra a po celou dobu udrželi dramatičnost tématu,“ hodnotila jedna z porotkyň Marika Hanušová. Druhý postup do širšího výběru na celostátní přehlídku získali za choreografii Karlův most tanečníci jablonecké skupiny Parau Parau, kteří zaujali jemným humorem, nadsázkou, ucelenou strukturou, divadelností a spojením živé hudby s reprodukovanou.
Z ocenění za sólovou interpretaci se mohla těšit 15letá tanečnice Martina Ryplová z TS Magdalena z Rychnova u Jablonce n. N. Pohybově velmi výrazná choreografie s názvem Já?!, krásně nasvícená, byla natolik vyspělou taneční improvizací, že ji neodhalili ani porotci.
Ocenění si odvezli i do ZUŠ v Liberci, a to hned dvakrát. Za naplnění v abstrakci v choreografii Kateřiny Beranové a za celistvý jevištní tvar v choreografii Harmonie odlišnosti Magdaleny Rellichové. „V Harmonii odlišnosti došlo k nádhernému propojení mluveného slova, pohybu a hudby, velmi zajímavě a působivě tu fungovala práce s rekvizitou a také dynamikou,“ zhodnotila Marika Hanušová. Přímý postup si v naprosté shodě porotců vysloužila choreografie Nářek nad zkázou města Ur (TS Magdalena Rychnov, choreografie Ludmila Rellichová a soubor, hudba: Luboš Fišer). Pohybově nádherný začátek uchvátil diváky i porotu a nezůstalo jen u něj. „Tato choreografie se pro mě stala ukázkou úžasné pedagogické práce – nejen pohybovou zajímavostí, ale krásným cítěním skupiny i každého jednotlivce, práce s pohybovou dynamikou a napětím,“ nešetřila chválou tanečnice a choreografku M. Hanušová. Celý páteční večer byl zakončen představením Resonance v podání souboru Nanohach, v choreografii M. Záhory.

Druhý den v sobotu mohli diváci i porota zhlédnout další tucet choreografií v podání dětských tanečníků. Představení zahájily nesoutěžní choreografií děti z mateřských školek. Právě tam už začíná s výchovou a výukou Ludmila Rellichová, jejíž pedagogický um ocenili nejen diváci, ale i porota. Právě její choreografie získaly jak přímý postup, tak oba návrhy na postup do celostátní přehlídky. Dětsky, hravě, tvořivě působila choreografie Jak přicházejí na svět pampelišky. „Osmileté dívenky mě dokázaly dojmout až k slzám a právem získaly přímý postup a ocenění za něhu v tanci, vzájemnou citlivost a naplněnost tématu. Byla radost je sledovat, velmi dobře pracovaly s mluveným slovem, choreografie naprosto odpovídala věku, působila dětsky, roztomile i vkusně a byla podpořena i výtvarně,“ nechala se unést porotkyně. Ocenění za pedagogické vedení a interpretaci i s návrhem na postup patřilo choreografii Všechno je relativní a druhý návrh a ocenění za přítomnost v tanci získalo rychnovské TS za choreografii Rozmlouvání. Ještě jednou pak oslnilo TS Magdaléna, a to nápaditou a originální choreografií Pojď za mnou, oceněnou za výtvarné zpracování a citlivý tanec.
ZUŠ Jablonec nad Jizerou přivezlo do Jablonce trojlístek tematicky velmi nápaditých choreografií (Podzim, Za úplňku, Proč má člověk mlčet), z nichž prvně jmenovaná byla oceněna za hledání nových pohybových možností. Obě choreografie z dílny ZUŠ z Liberce zdobila hravost, lehkost a vtip, což nezůstalo bez povšimnutí poroty (Opeření – ocenění za vtipné naplnění tématu, práci s detailem a hudbou; Našli jsme se – ocenění za přirozenost, hravost a humor v tanečním projevu). Humorem se zavděčili divákům i tanečníci ze ZUŠ Jilemnice, starší děvčata v Semináři pro zasvěcené naplnila hlediště smíchem praktickou ukázkou práce se světlem na jevišti (ocenění za divadelní zpracování námětu). Jejich mladší, teprve osmiletí „spolutanečníci“ pak odvážně zaplňovali svou choreografií Vítání jara celé jeviště. Nápaditou choreografií a radostí v dětském projevu (ocenění) okouzlili nejen porotu, ale i zaplněné hlediště. A co víc než dětskou radost z jakékoli tvůrčí činnosti si lze přát, v Jablonci byla divákům po celou dobu přehlídky rozdávána plnými hrstmi.