Aktuality

Vzdělávací program - Tanec školám

17.08.2010 13:02

Tanec školám v praxi

Již dvanáctým rokem vyučuji taneční výchovu v mateřských školkách na Jablonecku. Způsob výuky je založen na propojení taneční a pohybové výchovy s dramatickou, výtvarnou a hudební, rytmickou výchovou. Tato výuka rozvíjí u dětí nejen jejich talent, fyzické, ale i psychické dispozice, fantazii a v neposlední řadě utváří jejich osobnost. Výuka probíhá v mateřských školkách jednou týdně. Počet dětí v hodině je průměrně patnáct. Více dětí zamezuje individuálnímu přístupu, který je u této věkové skupiny nezastupitelný. Vyučovací hodina trvá čtyřicetpět minut a je složena klasickým způsobem: zahřátí organismu pomocí pohybových her, technická část zaměřena na návyk správného držení těla, vypracování jeho pružnosti a obratnosti a následné zcitlivění a naladění těla pro vyjádření se pohybem. Dále pracujeme s dětmi na zvládnutí orientace v prostoru, rytmické, hudební, dramatické a výtvarné výchově a v neposlední řadě na rozvíjení fantazie a představivosti pomocí taneční improvizace. Toto je struktura hodiny pro pěti až sedmileté děti, jejímž základem je pohybová výchova. Neopomíjím ale ani vhled do ostatních uměleckých disciplin. Pro děti je pak výuka mnohem zajímavější a bohatší. Celý rok pracují na jednotlivostech, které se dětem na konci spojí (propojí) v komplexní celek: tanec – pohyb – hudba – slovo – výtvarno. Pro děti tohoto věku je důležitý prožitek, to co prožijí si pamatují. Proto má při výuce nezastupitelnou roli správná motivace. Prožitý pohyb se stává cestou k technice, nikoliv naopak. U takto malých dětí to platí dvojnásob. Každé dítě má své mantinely. Úkolem pedagoga pak je najít kvality dítěte a ty podpořit tak, aby dítě mohlo tančit. Mnoha dětem to pak pomáhá i při řešení vlastních psychických bariér.

V počátku rozvíjím u dětí jejich přirozený pohyb založený na fyzických možnostech každého jedince tak, aby se tělu „neublížilo“. Nejde mi tedy o obtížnost a kvantitu prvku za každou cenu, ale o jeho správné provedení a pochopení. Mým úkolem je trpělivě naslouchat s vědomím, že všichni neudělají všechno. Vedu děti přes představu k technice, nikdy ne obráceně. Dítě ani nepostřehne, že na technice pracuje. Každé dítě je úžasná bytost, která má veliký tvořivý potenciál. To s sebou přináší mnoho individuální práce, práce s individualitou dítěte. A tak s dětmi i zpíváme, tvoříme verše, malujeme, hrajeme, vytváříme autentický hudební doprovod na jednoduchý hudební nástroj. Po několika měsících takto vedené děti mění pohybové návyky, zlepšuje se motorika, soustředěnost na konkrétní úkoly a jejich pohybový projev se stává kultivovaným. Samozřejmě s ohledem na jejich fyzické a psychické možnosti. U všech však dochází k výrazným změnám ve všech uvedených oblastech. V žádném případě nemohu souhlasit s názorem, že pedagog nemůže zásadně ovlivnit pohybové návyky dětí. Za svou mnohaletou praxi jsem přesvědčena o opaku a mohu toto doložit výsledky své práce. Vzhledem k tomu si myslím, že každé malé dítě by mělo dostat šanci kultivovat svůj pohybový projev a rozvíjet svou osobnost tímto způsobem. Myslím, že každé dítě může tančit, a proto patří pohybová výchova do mateřských škol a následně do škol základních. Tak, aby výuka byla systematická a cílená.

Na okraj jen postesknutí. Taneční studio Magdaléna působí v Rychnově již 12 let a jeho kvalitní práce v oboru taneční výchovy je známa po celé ČR a tak mne mrzí, že projekt „Tanec školám“ je ověřován v Jablonci, potažmo v MŠ Kokonín a ne v Rychnově. Bohužel, takto náročný projekt předpokládá zájem a velmi dobrou spolupráci s mateřskou školkou a následně návaznost ve škole základní a té se mně dostalo právě v Kokoníně. Vzhledem k objektivnosti se k danému tématu vyjádřila také paní ředitelka kokonínské mateřské školy, ve které projekt probíhá.

Rellichová Ludmila

Taneční a pohybové studio „Magdaléna“

Rychnov u Jablonce n.N.

 

Tanec školám v MŠ Kokonín

V naší mateřské škole máme velice dobré výsledky v práci s dětmi předškolního věku a navíc se nám na základě pohybové výchovy vedené paní Rellichovou a při vzájemné spolupráci s ní daří odhalit a i částečně napravit vývojové nedostatky u některých dětí. Například problémy spojené s mozkovou nevyhraněností, vývojem řeči, pohybovou nekoordinovaností. S těmito problémy pak jdou ruku v ruce některé druhy dislálií. Výborné výsledky se potvrdili i u dětí, které jsou v tzv. normálním vývoji. Tyto děti mají velmi rozvinuté vnímání hudby, umí na ni spontánně reagovat v pohybovém projevu a slovně ji vyjádřit. Rozvíjí se u nich rychleji pocitové a estetické vnímání. Jejich pohybové návyky se kultivují a upravují v tom nejlepším slova smyslu.

Tato praxe a výsledky s ní spojené jsou vyhodnoceny na základě 45 minut týdně. Paní Rellichová má dobré výsledky s talentovanými dětmi, ale zároveň je tato práce velkým přínosem pro každé dítě, i pro to méně talentované, případně handicapované. Myslím, že velmi záleží na metodě, či způsobu práce s touto věkovou skupinou dětí. Jak se tyto motivují, jak dalece je tato práce promyšlená a pro děti zajímavá. V současné době je v jednání pokračování našeho projektu na základní škole v Jablonci nad Nisou v Kokoníně. Od září 2010 by děti, které prošly taneční výchovou u nás v mateřské škole, mohly pokračovat v první třídě školy základní a tak bude naplněna myšlenka projektu „Tanec školám“.

Farkašová Dana

Mateřská škola Kostička

Jablonec nad Nisou

 

Proč tanec školám

Pohyb je jedním ze základních projevů života a proto je potřeba mu věnovat odpovídající pozornost. Je to aktivní proces - záměrný nebo instinktivní, probíhající podle fyzikálních a fyziologických zákonitostí. Pohyb je komplexní proces řízený nejstaršími oblastmi mozku – opěrná posturální a cílená motorika, i asociačními korovými oblastmi včetně limbického systému. Mezi rozvojem intelektu a rozvojem motoriky existuje obousměrný vztah, což znamená, že pohybové činnosti zpětně významně ovlivňují psychické procesy. Z těchto důvodů se pohybových a tanečních aktivit úspěšně používá například při diagnostice a terapii nejen pohybových ale také duševních poruch.

V současné době je akcentován intelektuální vývoj jedince jako důležitý faktor pro rozvoj vědy a techniky. Somatomotorický vývoj je při výchově jedince podceňován. To vede k psychosomatické asymetrii ve smyslu akcentování intelektu a podceňování somatické vybavenosti. Tento fakt se promítl do současného školství natolik, že rozvíjení intelektu se stalo téměř jediným úkolem školy. Snížení fyzické kultivace jedince ohrožuje celou společnost hypokinezí, která v sobě nese nebezpečí zhoršení biologických vlastností lidí, kteří tvoří tuto společnost. Při nedostatku pohybu dochází v organismu k funkčním i strukturálním změnám - k úbytku svalové hmoty, ke zkrácení vazivových struktur, ke změnám na skeletu, zhoršení krevního oběhu, zhoršení metabolických pochodů v organismu, zmenšení kapacity plic. Klesá tak celkový výkon a dochází ke strukturálním změnám fyzického i psychického stavu člověka.

Rovněž při nadměrné zátěži /přetěžování/ se celkový pohybový systém postupně poškozuje (vrcholový sport). Při úměrné pohybové zátěži se pohybový systém udržuje v přirozené funkci i struktuře a jeho výkon se postupně zlepšuje podle dávkování zátěže, struktura se restituuje a pohybové projevy se obohacují. Člověk je schopen vyvolávat a spojovat intelektuální a citové podněty s fyzickými, cítí pohyb jako zdroj sebejistoty a sebeuvědomění, rozumí sobě samému jako celku (holistický přístup). Pro tento svůj přínos taneční a pohybová výchova patří do všeobecného výchovného a vzdělávacího systému.

Předmětem taneční a pohybové výchovy je dokonalá souhra pohybů posturálnělokomočních s pohyby jemné motoriky, tedy s pohybovou obratností a pohybovou sdělností. Pohyby jemné motoriky jsou pohyby ideokinetické, tedy záměrně cílené, charakteristické pro „homo faber“ /člověk tvůrce/, který je schopný tvůrčí činnosti, mají přímou vazbu na intelekt a paměť. Tato vazba umožňuje velkou variační šíři jednotlivých úkonů i jejich kombinací a je základem rozvoje inteligence těla. Taneční a pohybová výchova chápaná a důsledně uplatňovaná ve výuce jako tvůrčí umělecká činnost, může přinést do výchovného a vzdělávacího procesu nové hodnoty, pokud jejím obsahem bude: využívání specifik tance k formování dětské osobnosti, kultivování přirozeného /správného zdraví prospěšného/ pohybu, vytváření trvalých vztahů mezi myšlením, emocemi a tělem dítěte, pokud bude rozvíjena jeho tvořivost, citlivost, citovost a inteligence těla.

Tak je dán předpoklad pro harmonický vývoj dítěte, které bude vnímavější vůči prostředí, bude rozvíjena jeho sociální inteligence, bude schopné spontánního projevu i sebekázně, bude lépe zvládat negativismus a učit se pracovat s agresí (zvlášť důležité například v dospívání).

Je třeba přijmout holistický princip výchovy - zdůrazňovat harmonické propojení rozvoje tělesných a duševních schopností. Taneční a pohybová výchova se může stát prostředkem pro dosahování harmonického rozvoje tělesných i duševních schopností všech dětí pouze za předpokladu, že bude systematicky uplatňována ve vzdělávání také v běžných základních školách, kde bude určena pro všechny žáky bez rozdílu nadání.

Základní školy mají v současné době možnost do svých školních vzdělávacích programů zařadit takové vyučovací předměty, které budou respektovat jejich vzdělávací záměry a směřovat k naplnění vizí školy. Předpokladem pro zařazení takového „nového“ vyučovacího předmětu do ŠVP a jeho následné realizace je jeho návaznost na povinný vzdělávací obsah, který je vymezen RVP ZV a naplnění dalších náležitostí: zpracování učebních osnov (vytvoření názvu, vymezení výstupů, učiva), stanovení časové dotace a zařazení tohoto předmětu mezi ostatní do učebního plánu. Některé základní školy již do vzdělávání zařadily vyučovací předmět, který respektuje principy Taneční a pohybové výchovy a v současné době ověřují, zda je možné tento předmět v základních školách realizovat a za jakých podmínek. K dispozici jsou již první potvrzení pozitivního vlivu tohoto vyučovacího předmětu na tělesný i duševní rozvoj žáků. Skupina odborníků v oblasti taneční pedagogiky se rozhodla výuku Taneční a pohybové výchovy v základních školách podpořit a umožnit i dalším základním školám zařazení Taneční a pohybové výchovy mezi ostatní vyučovací předměty. Prvním krokem bylo zpracování vzdělávacího obsahu Taneční a pohybové výchovy a zařazení Taneční a pohybové výchovy mezi doplňující vzdělávací obory do RVP ZV. Znamená to, že pokud základní škola, či jiná instituce poskytující základní vzdělání, bude mít dané podmínky pro realizaci tohoto vzdělávacího obsahu, může si zpracovat učební osnovy stejným způsobem, jako učinila v případě ostatních vyučovacích předmětů, opatřit nově vytvořenému předmětu časovou dotaci a zařadit ho do učebního plánu a poté i do výuky.

Vzhledem k tomu, že výuka Taneční a pohybové výchovy v základních školách představuje svým zaměřením na harmonizaci tělesného i duševního rozvoje žáka prostřednictvím tance zcela nový a svou povahou zásadní přínos v rozvoji žáka i v životě školy, zahajujeme širokou diskusi ke všem otázkám, které se zařazením tohoto obsahu do výuky v základních školách souvisí.

K diskusi všem pedagogům zabývajícím se taneční a pohybovou výchovou, případně těm, kteří o výuku takového vyučovacího předmětu projeví zájem, nyní předkládáme návrh zpracovaného doplňujícího vzdělávacího oboru Taneční a pohybová výchova. Předpokládáme, že se budete vyjadřovat nejen k otázce zpracování učebních osnov, ale k možnostem a podmínkám zařazení „nového“ vyučovacího předmětu do výuky v základních školách vůbec.

Eva Blažíčková

ředitelka konzervatoře Duncan centré Praha

Město Rychnov u Jablonce nad Nisou

Husova 490
46802 Rychnov u Jablonce nad Nisou

IČO 00262552
Bankovní spojení 963232349/0800

Telefon: +420 488 880 921
Datová schránka: fjxbbm5

Město Rychnov u Jablonce nad Nisou - idatabaze.czMěstské, obecní úřady - idatabaze.cz

Úřední hodiny

Po8:00 – 11:0012:00 – 17:00
Út8:00 – 11:0012:00 – 14:00
St8:00 – 11:0012:00 – 17:00
Čt8:00 – 11:0012:00 – 14:00

Stavební úřad

Po8:00 – 11:0012:00 – 17:00
St8:00 – 11:0012:00 – 17:00
© MěÚ Rychnov u Jabl.n.N.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.