Vnitřní směrnice pro vyřizování a evidenci stížností, oznámení a podnětů občanů a pro vyřizování petic občanů
Vnitřní směrnice
pro vyřizování a evidenci stížností, oznámení a podnětů občanů a pro vyřizování petic občanů
Pro vyřizování a evidenci stížností, oznámení a podnětů občanů a pro vyřizování petic občanů se stanoví tento postup:
I.
Přijímání stížností, oznámení, podnětů občanů a petic občanů
(dále je stížnosti)
1. Všechny pracovní dny přijímají stížnosti podle věcné působnosti všechna oddělení MěÚ. Vyžaduje-li to povaha věci může stížnost přijmout rovněž příslušný vedoucí odboru nebo funkcionář MěÚ tj. starosta, zástupci starosty nebo tajemník.
Občan může podat stížnost písemnou formou v podatelně MěÚ.
2. O stížnosti, která je na MěÚ uplatňována ústně a nelze ji vyřídit přímo při jejím podání, sepíše pracovník dle věcné působnosti písemný záznam.
Požádá-li o to stěžovatel, je povinen ji pracovník MěÚ sepsat i v případě, že vyřizování stížnosti náleží do působnosti jiného orgánu (organizace) odlišného od MěÚ a bez odkladu ji tomuto postoupit.
Záznam o stížnosti obsahuje:
* název útvaru MěÚ, kde byl zápis se stěžovatelem sepsán
* jméno a adresu stěžovatele
* datum podání stížnosti
* proti čemu stížnost směřuje a předmět podání ve znění, které stěžovatel uvádí
* podpis stěžovatele a pracovníka, který stížnost sepsal
Stěžovateli se předá jedna kopie záznamu o stížnosti, její převzetí stvrdí podpisem
3. Vůči stěžovateli nesmí být činěny přímé či nepřímé zákroky proto, že podal stížnost. Dopustí-li se stěžovatel obsahem stížnosti trestného činu nebo přestupku, bude věc oznámena příslušnému orgánu (Policii, státnímu zastupitelství).
4. Požádá-li stěžovatel, aby jeho jméno nebylo uváděno nebo jestliže je to v zájmu správného vyřízení stížnosti, postoupí se k prošetření jen opis stížnosti bez uvedení jména stěžovatele.
II.
Evidence stížností
1. Centrální evidence stížností je vedena za celý MěÚ u tajemníka MěÚ, kam je předán originál stížnosti.
2. Stížnosti, oznámení a podněty občanů, včetně opakovaných podání a peticí, které jsou doručeny oddělením, vedoucím odborů, funkcionářům MěÚ a tajemníkovi, musí být nejpozději v den následující po dni jejich doručení či sepsání předány k evidenci na podatelnu a tajemníkovi.
K tajemníkovi MěÚ se založí v centrální evidenci originál stížnosti. Kopie v případě, že jde o stížnost vyřizovanou některým oddělením, vedoucím odboru, tajemníkem MěÚ nebo funkcionářem, je po zapsání v podatelně předána obratem příslušnému oddělení, vedoucímu odboru, tajemníkovi MěÚ či funkcionáři k vyřízení.
3. Po prošetření popř. přímém vyřízení uplatněného podání jiným oddělením, odborem, tajemníkem MěÚ či funkcionářem je celý spisový materiál včetně případně přijatých opatření předán tajemníkovi. Příslušný úsek si ponechává kopii uplatněného podání a odpověď stěžovateli.
4. Plnění opatření přijatých k nápravě sleduje vedoucí oddělení, vedoucí odboru, tajemník MěÚ či funkcionář, který stížnost vyřizoval.
III.
Vyřizování stížností
1. O zpracovateli, který bude vyřizovat stížnost rozhoduje ten, komu je adresována. V případech pochybností či neznámého adresáta rozhoduje tajemník.
Stížnost, jejíž vyřízení náleží do působnosti jiné organizace musí jí být postoupena do 5 dnů od doručení na MěÚ. O postoupení se informuje stěžovatel.
Petice podané orgánům obce je příjemce povinen bezodkladně předat starostovi. Starosta petici přijme a zabezpečí její projednání a vyřízení na jednání městské rady.
O zvlášť závažných stížnostech informuje zpracovatel příslušného vedoucího odboru, tajemníka MěÚ nebo funkcionáře MěÚ tak, aby mohl stanovit zvláštní způsob jejich vyřízení, případně urychleně zjednat nápravu.
2. Stížnosti směřující proti činnosti pracovníků MěÚ, s výjimkou starosty města, místostarostovi, předává podatelna vždy k přímému vyřízení nejbližšímu nadřízenému.
Stížnosti směřující proti mstostarostovi řeší starosta a výsledek prošetření předkládá zastupitelstvu města.
Stížnost směřující proti starostovi šetří a projednává kontrolní výbor a výsledek prošetření předkládá zastupitelstvu města s návrhem na opatření.
O výsledku prošetření informuje v případě stížnosti:
proti starostovi - kontrolní výbor - ZM
proti místostarostovi - starosta - ZM
proti tajemníkovi - starosta - RM
proti vedoucím odborů - tajemník - RM
proti vedoucím oddělení - vedoucí odboru - vedení MěÚ
proti pracovníkům oddělení - vedoucí oddělení - vedoucí odboru
proti komisím - kontrolní výbor - RM
3. Při řešení stížností jsou oddělení povinna všestranně spolupracovat.
4. Je nepřípustné předávat stížnosti k vyřízení (prošetření) pracovníkům (útvarům), proti kterým směřují.
5. Prošetřování stížností musí být prováděno bez průtahů, k ověření skutečností uvedených v podání je možno uskutečnit místní šetření. Musí být prošetřeny všechny body stížnosti a přijata termínovaná opatření a odpovědnost za odstranění zjištěných nedostatků. Opatření přijímá osoba (RM, ZM), uvedená v odstavci č. 2.
6. Vyžaduje-li to správné vyřízení stížnosti, musí být při šetření slyšen stěžovatel, jakož i osoby, proti kterým stížnost směřuje.
7. Při místním šetření (sepisování, ústním projednávání) stížnosti je zpracovatel povinen poučit stěžovatele o následcích za sdělení vědomě nepravdivých údajů (př. zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů).
8. Aby bylo zajištěno správné vyřízení stížnosti, vychází subjekt, který stížnost řeší z jejího obsahu bez zřetele na to, kdo ji podal a proti komu směřuje.
9. O ústních jednáních při prošetřování stížnosti sepíše pracovník prošetřující stížnost zápis. Ten musí obsahovat popis průběhu a výsledku jednání, dále doložku, že účastníci jednání byli s obsahem zápisu seznámeni. Zápis podepíše pracovník provádějící šetření a všichni účastníci řízení.
Jestliže některý účastník odmítne zápis podepsat nebo nesouhlasí s jeho obsahem, poznamená se tato skutečnost s uvedením důvodu.
Postačí-li tento stěžovateli jako doklad o vyřízení stížnosti, uvede tuto skutečnost pracovník vyřizující stížnost v zápise s tím, že stěžovatel nežádá další písemnou odpověď. Jeden výtisk zápisu se předá stěžovateli. V opačném případě se zápis stěžovateli nepředá, ale slouží pouze jako podklad MěÚ ke zpracování písemné odpovědi.
10. Stížnost se považuje za vyřízenou, jakmile po jejím prošetření byla učiněna opatření potřebná k odstranění zjištěných závad a stěžovatel o tom byl vyrozuměn.
Povinností subjektu, který stížnost vyřizoval je informovat o výsledku šetření rovněž orgán, který stížnost postoupil k vyřízení a vyžádal si písemnou zprávu.
11. Opakuje-li stěžovatel stížnost, je nutné přezkoumat, zda původní stížnost byla správně vyřízena. O výsledku se stěžovateli podává písemná zpráva.
Neobsahuje-li opakovaná stížnost v téže věci nové skutečnosti, není nutno ji prošetřovat a odkládá se. Otázku správného vyřízení původní stížnosti a posouzení nových skutečností uvedených ve stížnosti opakované provádí tajemník s využitím spisového materiálu.
O odložení stížnosti informuje příslušný pracovník příslušného vedoucího odboru, tajemníka MěÚ, funkcionáře, popř. orgán města.
12. O vyřízení stížnosti musí být stěžovateli podána zpráva i v případě, bylo-li zjištěno, že stížnost není oprávněná.
IV.
Lhůty
1. Příjem každé písemně uplatněné stížnosti na MěÚ potvrzuje do 5 pracovních dnů příslušné oddělení , který zároveň uvede , kdo stížnost bude řešit a kdy obdrží stěžovatel písemnou zprávu.
2. Stížnost, kterou není třeba prověřovat na místě nebo si vyžadovat vyjádření (př. spisový materiál jiné organizace), musí být vyřízena do 15-ti dnů ode dne doručení na MěÚ, v ostatních případech do 30-ti dnů. Tuto lhůtu lze překročit jen ve výjimečných případech. Lhůta pro vyřizování petic se řídí ustanovením § 5 odst. 3 zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním.
3. O prodloužení lhůty k vyřízení nad 30 dnů v případech, kdy stížnost řeší jednotlivá oddělení MěÚ rozhoduje vedoucí příslušného odboru na žádost vedoucího oddělení. U stížností, které řeší vedoucí odboru MěÚ rozhoduje tajemník MěÚ na žádost příslušného vedoucího odboru. U stížností, které řeší tajemník MěÚ, je žádost o prodloužení lhůty k jejímu vyřízení směřována vůči starostovi.
V případech stížností, které řeší starosta a jeho zástupci, rozhoduje o povolené prodloužení termínu RM. V žádosti se uvádí důvody a návrh prodloužení lhůty.
O prodloužení lhůty informuje zpracovatel stěžovatele, orgán nebo organizaci, která jim stížnost postoupila a požadovala zprávu o vyřízení a tajemníka MěÚ.
V.
Závěrečná ustanovení
1. Stížnost podaná formou petice bude posuzována v souladu s touto směrnicí a dle zákona č. 85/1990Sb., o právu petičním.
2. Za dodržování ustanovení této směrnice odpovídají všichni pracovníci MěÚ. Jejich porušování bude považováno za neplnění pracovních povinností s vyvozením důsledků.
3. Směrnice pro vyřizování stížností, oznámení, podnětů občanů a petic na MěÚ v Rychnově u Jbc. byla schválena usnesením rady města č.156/01 dne 28.8.2001a vstupuje v platnost dnem 1.9.2001.
Ing. František Chlouba
starosta