koncert fenomenální folkové zpěvačky s mnohonárodnostní doprovodnou kapelou a jí objevené písničkářky a multiinstrumentalistky
Co bychom si namlouvali, i ve folku frčí dnes hlavně world-music. Kapela, která nemá tam-tam, didjeridoo (exotický hudební nástroj-pozn. red.), cikánské housle a kňourající klárinet (nebo alespoň předstírá, že si něco takového brzy pořídí), je beznadějně mimo mísu. Důkazem toho, že lze tyto hudební nástroje užívat i vkusně a poněkud méně účelově než většina dnešních world-music kapel, je skupina Koa se zpěvačkou Zuzanou Navarovou, která vystoupí společně s "předskokankou" Radůzou dne 22. 2. 2002, v Zahrádkářské klubovně v Rychnově u Jbc. n. N. Titulek v nadpisu berte prosím s jistou mírou nadsázky, jasné však je, že na 24. klubovém večeru vystoupí tito umělci:
Radůza
Zpěvačka, multiinstrumenta1istka a autorka hudby i textů začínala s převážně bluesově zabarveným repertoárem na ulici, kde ji v roce 1993 objevila zpěvačka Zuzana Navarová. Již tři dny na to byla Radůza představena širšímu publiku v Lucerně "Konec české kultury - ne!" V květnu téhož roku stála opět na pódiu pražské Lucerny, jako předskokanka hvězdy amerického popu Suzanne Vega. Poté začala její užší spolupráce se skupinou Nerez, která trvala téměř dvě sezóny. V roce 1994 byla Radůza přizvána jejími členy k natáčení vánočního alba "Nerez v Betlémě", vydala MC u firmy Black point a ve spolupráci s agenturou Krach Jiřího Korna natočila videoklip pro Českou televizi. V roce 1996 vystupovala jako host. legendární skupiny Marsyas a v únoru 96 to pak byla spolupráce s Michalem Pavlíčkem a skupmou Abraxas na natáčení pořadu "Na Kloboučku" a konečně v létě 1999 předskokanka Mikea Oldfielda. Od ledna 1999 vystupovala v rámci Cabaretu Václava Koubka v Jazz clubu Železná. V současné době dokončila Radůza svá studia skladby na pražské konzervatoři a pořádá klubová vystoupení, která se setkávají s vřelou odezvou. Je autorkou scénické hudby k představení "Století touhy" (Divadlo Archa) a "Lišák" (Divadlo v Celetné - Spolek Kašpar).
Její hudba vychází částečně z minimalismu, ale největší díl inspirace čerpá Radůza z folklóru a chansonu, který v jejím podání nabízí nečekané hudební i textařské obraty. Řadí se tak k nejmladší generaci české alternativní scény, která sklízí úspěchy nejen na domácích pódiích, ale i v zahraničí.
Zuzana Navarová de Tejada a skupina KOA

Umělecká kariéra Zuzany Navarové de Tejada souvisela prvních několik let především se skupinou NEREZ, která vznikla v roce 1980 a záhy si získala mimořádný respekt posluchačů i odborné kritiky. Navarová sama byla od počátku oceňována jako výjimečná sólistka. O tom svědčí mimo jiné i řada ocenění z prestižních domácích přehlídek jak pro Nerez, jehož nezaměnitelný zvuk určoval z velké části právě její skladatelský, textařský a pěvecký přínos, tak i pro Z. Navarovou. Za všechny jmenujme hlavní cenu folkového festivalu PORTA z r. 1982 pro Nerez a téhož roku cenu za nejlepší vokální projev z pražské VOKALÍZY pro Z. Navarovou, o rok později opět hlavní ceny z PORTY a VOKALÍZY, v r. 1991 udělil Český hudební fond Navarové titul NEJLEPŠÍ LIBRETISTKA ROKU 1990, v roce 1993 byla Zuzana Navarová navržena hudební kritikou na cenu GRAMMY v kategorii zpěvaček a konečně je to ŽLUTÁ PONORKA v r. 1999 (cena udělovaná každoročně Periskopem, společenstvím nezávislých novinářů) za album Skleněná vrba.
Záběr Zuzany Navarové d. T. je velmi široký a tak se s její hudbou můžeme setkávat i při návštěvě divadelních představení: "Anděl se vrací do Babylonu" (1989, Východočeské divadlo), "Sevillský svůdce aneb Kamenný host" (1991, Národní divadlo v Praze), "Vytetovaná růže" (1998, Divadlo v Řeznické), "Láska dona Perlimplina" (1999, Divadlo v Karlových Varech) a nemůžeme zapomenout na její neocenitelný přínos k animovaným filmům Michaely Pavlátové "Křížovka" a "Řeči, řeči, řeči" (nominace na Oskara).
Bez významu není ani producentská práce Zuzany Navarové, jejímž přičiněním vyšla dvě alba vynikající romské zpěvačky Věry Bílé ("ROM POP" a KALE, KALORÉ").
Pro sólovou kariéru Zuzany Navarové d. T. mělo velký význam její vysoce ceněné album CARIBE. Španělsky na něj nazpívala písně svých oblíbených latinskoamerických autorů, a tak zúročila i svůj blízký vztah k hudbě z této oblasti a také ke španělštině, kterou studovala na Karlově univerzitě a jako stážistka i na Havanské univerzitě na Kubě, kam později cestovala opět, ovšem již koncertovat s Nerezem.
V rámci alba CARIBE koncertovala s Caribe Jazz Quintetem, který pro ni sestavil F. Raba. To už byl jen krůček k rozhodnutí věnovat se důkladněji latinskoamerické muzice.
Tak začala v roce 1995 její spolupráce s kolumbijským písničkářem a brilantním kytaristou Ivánem Gutiérrézem. Z této spolupráce vzešla tři alba: "TRES" (Navarová - Gutiérrez - Cába, Sony Music 1995), "SKLENĚNÁ VRBA" (Navarová - Gutiérrez - Koa, Indies Records 1999) a nejčerstvější "ZELENÉ ALBUM", záznam z koncertu v pražské Malostranské besedě (Navarová - Gutiérrez - Koa, Indies Records 2000).
Dnes Zuzana Navarová d. T. vystupuje vedle komornější klubové sestavy i v plném obsazení mimořádně svěží kapely KOA, jejímiž hráči jsou Mário Biháry (akordeon, klavír, klarinet), Omar Khaouaj (kytara) a Camillo Caller (bicí a perkuse), František Raba (kontrabas). V Rychnově vystoupí skupina Koa v komorní sestavě, tzn. bez dvou posledně jmenovaných hráčů.
Posledním z řady umělců, kteří se budou podílet na průběhu 24. klubového večera, je klubový řezník, jehož uzenářská dílka všem návštěvníkům jistě zpříjemní atmosféru celého večera (doufejme, že teplé uzené po koncertě nikoho nezarmoutí).
Soutěžní otázka na měsíc únor 2002
Napište název skupiny, která se vyvinula z legendárních NEREZ. Napovíme že Zuzana Navarová v této formaci navazující na skupinu Nerez nikdy neúčinkovala, a jejími hlavními protagonisty jsou Vít Sázavský a Zdeněk Vřešťál. Název této skupiny lze vytvořit z názvu skupiny Nerez, použitím dvou interpukčních znamének.
Odpověď na minulou soutěžní otázku:
Jiří Schmitzer dokončil elektrotechnickou průmyslovku, obor silnoproud v Praze Na Příkopech.
Andělská

Bože, podej mi ještě ten kalich
to víno, co s nocí se měnívá na líh
snad nad ránem na dně se dočtu
že v kastlíku andělskou poštu
mám a že hoře se skutálí do jedné slzy
ta slza se vsákne, a pak ji to mrzí
že po prvním slunci se nadechnem
a kometa zamíří nad Betlém
Zatím
počítám nebe
světla, kam nedostanu
miluju tebe
a pak usnu a vstanu
a tak, tú-tu-tú-tú...
Tak podej, podej mi ještě ten kalich
to víno, co s nocí se měnívá na líh
Snad na dně se perlama zaleskne
pak vyměním veselé za teskné písně
a pak hoře se skutálí do jedné básně
ta báseň se vsákne a na Zemi zasněží
a po prvním slunci a s první tmou
ta kometa zamíří nad Letnou