Klub (nejen) rodičů na mateřské dovolené zahájil ve spolupráci s Rychnovskou knihovnou svou činnost na sklonku roku 2012. K opakovaným tvůrčím dílničkám pro děti a jejich rodiče, které si již našly své příznivce přibývá další oblast působení. Tentokráte nejde o působení činem, jako je tomu u společného hraní, zpěvu a tvoření rodičů s dětmi, ale slovem. Řeč je o sérii přednášek, které jsou plánovány v prostorách městské knihovny v Rychnově. Tématické zaměření lze z rámce dosud naplánovaných setkání shrnout v obecné rovině jako humanitně orientovanou reflexi témat spojených s rodinou a rodičovstvím, výchovou a vzděláváním při snaze o posílení a rozvoj sociálního kapitálu místní komunity.
První oblastí, kterou přednášející Miloslava Rosenbaumová, dlouholetá učitelka MŠ sérii přednášek otevřela, byla Waldorfská pedagogika v každodenním životě. Paní Rosenbaumová seznámila posluchače se základními východisky waldorfského nahlížení na pedagogiku a svět nejenom z pozice učitelky Waldorfské MŠ v Turnově, ale také jako matka dvou, dnes již dospělých dcer, které waldorfským vzdělávacím systémem prošly. Z přednášky a následné živé diskuse vyplynula možnost nahlédnout do šíře a hloubky dalších témat spojených s waldorfskou pedagogikou a antroposofií více, při možných dalších setkáních např. k tématům předškolní a školní zralosti, roli médií ve výchově a vzdělávání a dalších.
Chystané druhé setkání nazvané „Čteme s ne/čtenáři aneb Co mohou rodiče udělat pro rozvoj čtenářské gramotnosti dětí“ povede Mgr. Hana Antonínová Hegerová, absolventka bohemistiky FF UK, lektorka programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a regionální koordinátorka v projektu „Čtenářské kluby“. Předmětem setkání plánovaného na 18. 3. 2013 bude ukázat a vyzkoušet si některé metody a strategie, jež vedou ke čtení s porozuměním. Vysvětlit si, jak může rodič - čtenář podpořit čtení svého dítěte. Seznámit se s některými současnými dětskými knihami, které by neměly unikat Vaší pozornosti. Proč to všechno? Rodiče dnešních předškolních a školních dětí pravděpodobně sami nepoznali ani ve škole, a asi ani doma strategie, jež pomáhají budovat čtenářské dovednosti. Někdo se zkrátka naučil číst lépe, jiný hůře, někdo je vášnivý čtenář i v dospělosti, jiný je rád, že už ho do čtení nikdo nenutí. Výzkumy i pedagogická praxe ale hovoří jasně: abychom dosáhli dobrého porozumění textu, nestačí zvládnout čtení pouze po technické stránce. A v tom můžeme pomoci i my, rodiče, a to ještě dávno předtím, než se naše dítě začne učit číst.
Další plánovaná setkání by měla pootevřít svět užitého umění v každodenním tvoření a životě dnešní rodiny, podívat se na vzdělávání a školu optikou komunitního života obce, či nahlédnout do světa emoční inteligence.
Přijďte do městské knihovny. Ke každému z uvedených témat bude následovat diskuse. Schází-li Vám téma, které považujete za aktuální a přínosné nejenom pro Vás osobně, pojďme se o něm bavit společně.
Informace k tématům a termínům plánovaných akcí najdete na webu města Rychnov, webových stránkách rychnovské knihovny a na letácích rozmístěných po vývěsních plochách v Rychnově (samoobsluha, květinářství a několik dalších).
Na setkání se těší Lucie a Tomáš Vágaiovi
Renata Chloubová za Městkou knihovnu v Rychnově u Jablonce n. N.
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Út | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Čt | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |