Rychnovská elita pochopila, že místo poradce pana prezidenta je již obsazeno, a věnovala se perspektivnějším záležitostem. Takže správnou odpověď na minulé hlavolamy musí dodat redakce.
Staňme se na chvíli jedním z kandidátů:
Před sebou mám dva kolegy a oba mají na čele bílou. Mám-li na čele černou, budou oba moji kolegové uvažovat následovně: "Vidím před sebou jednoho kandidáta s bílou a jednoho s černou. Mám-li já na čele černou, pak ten s bílou už musel poznat jakou má, neboť černé jsou jen dvě. Protože okamžitě nenahlásil výsledek, musím mít na čele bílou." Ale ani jeden z mých dvou kolegů dosud nehlásil, co má na čele. A nejsou to žádní hlupáci. Znamená to, že já na čele nemám černou.
Tato úvaha už vyžaduje trochu šachistické představivosti.
Bonbónek na závěr je jednoduchým chytákem. Počítá-li se čas od prvního do šestého úderu, pak měříme pochopitelně pět pauz. Mezi dvanácti údery je pauz zase jedenáct, takže základní úvaha, že o dvanácté se odbíjí dvakrát tak dlouho než o šesté, neplatí. Dál už je to jen primitivní matematika – třicet děleno pěti je šest, krát jedenáct rovná se šedesát šest.
A pro nejvášnivější luštitele: Moderní slovní úlohy nepatřily do elitního koutku, proto zde správné odpovědi neuvádíme. (Ostatně správný výsledek v těchto úlohách je podstatně ovlivněn zákonnými sazbami podle trestního práva, které v zadání nebyly uvedeny.)
Pan učitel vysvětloval ve škole žákům rovnice. Pro jednoduchost zvolil trojice čísel, jejichž sečtením a odečtením dostaneme nulu.
42 + 12 - 54 = 35 + 10 – 45
"Vidíte děti. Platnost rovnice je zřejmá ..." a už chtěl pokračovat ve výkladu dál, když v tom se hlásí Pepíček: "Pane učiteli, mně to nevychází."
Pan učitel se zarazil, neboť Pepíček je nadaný žák. Šel k Pepíčkovi blíž a vidí, že Pepíček při výpočtu postupoval jinak a nejprve si vytkl dělitele:
6 . (7 + 2 – 9) = 5 . (7 + 2 – 9)
"Výraz v závorce je stejný a proto jím mohu obě strany rovnice vydělit. Ale šest se přece nerovná pěti, pane učiteli!" protestuje Pepíček. Pan učitel chvíli zaraženě koukal na tu záhadu, pak ale řekl káravě: "Pepíčku, takový nadaný matematik ..."
Jakou chybu udělal Pepíček ve svém postupu?
Maminka ráno řekla Aničce: "Až se vrátíš ze školy, dojdeš na nákup. Peníze budeš mít v obálce na stole." Anička přišla ze školy celá rozevlátá a myšlenky měla všude možně. Aby už měla úkol za sebou, popadla obálku, na které zahlédla číslo 98, a běžela do samoobsluhy. Tam nakoupila vše potřebné a přitom bedlivě počítala, aby nákup nestál víc než 90 korun, protože za osm korun si chtěla koupit lízátko XXL v cukrárně. Když u pokladny vysypala peníze z obálky, zjistila, že jí nejen nezbylo 8 korun, ale že naopak musí přidat 4 své koruny, které dostala včera za jedničku z matiky. Celá naštvaná táhla nákup domů a cestou se zastavila u kadeřnice, kde si maminka právě nechávala dělat nový účes Matrix. Tam na ní vychrlila, že maminka neumí počítat a Andulka tak přišla o své čtyři koruny z kapesného. Ale maminka byla toho názoru, že počítat umí a chybu udělala Andulka. A jakou udělala chybu, milý Watsone?
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Út | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
Čt | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 14:00 |
Po | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |
St | 8:00 – 11:00 | 12:00 – 17:00 |