Před třemi lety Rychnov pořídil nový územní plán, který nahradil původní, již zastaralý a v minulosti několikrát měněný územní plán. O tom, co je územní plán, jak se pořizuje, kdo jej schvaluje a vůbec vše okolo tohoto dokumentu se dočteme v zákoně číslo 183/2006 o územním plánování a stavebním řádu, známém spíše pod názvem stavební zákon. Protože četba zákonů je obecně činnost neoblíbená (od toho tu máme právníky, že), tak velice zjednodušeně lze říci, že územní plán je dokument, který slovně i graficky určuje, zda je na daném území možné stavět a pokud ano, tak druhým hlasem dodává, co je tam možné postavit. Rodinný dům, sportoviště, veřejný park, bytový dům, obchod a tak podobně.
Město má tedy poměrně nový územní plán, který ale obsahuje jednu chybu. Soukromý pozemek, který byl v původním územním plánu stavební parcelou, se omylem v novém územním plánu stal loukou. Vlastník se logicky brání, protože tato změna znamenala zásah do jeho vlastnických práv. Měl stavební parcelu v hodnotě dejme tomu 1000,- Kč za metr čtverečný, na které možná plánoval postavit rodinný dům a náhle má louku, na které může postavit leda kůlnu. O ceně louky netřeba spekulovat. Chybička se vloudila, řekneme si. Prostě změníme územní plán, chybu opravíme a majitel může začít stavět. Jenže chyba lávky. Vlastně chyba zákona. Právě tohoto stavebního zákona a konkrétně §55, který hovoří o vyhodnocování územního plánu a jeho změn a ještě konkrétněji odstavce 3 tohoto paragrafu kde se výslovně píše, že „další zastavitelné plochy lze změnou územního plánu vymezit pouze na základě prokázání nemožnosti využít již vymezené zastavitelné plochy a potřeby vymezení nových zastavitelných ploch“. Přeloženo do obecné češtiny: z louky můžete při změně územního plánu udělat novou stavební parcelu jedině tehdy, pokud nemůžete stavět na jiných zastavitelných stavební parcelách v daném území. A v tom je ten problém.
Na území města je poměrně velké množství parcel, určených k zastavění, které ale zastavěny nejsou a jejich vlastníci třeba ani neplánují jejich zastavění. Tento odstavec tak reálně v Rychnově způsobil, že v současné době žádná nová změna územního plánu, která by z pozemku nezastavitelného měla učinit stavební parcelu, neprojde schvalovacím řízením. Jistá šance tu ale existuje. Jmenuje se „Vyhodnocení využití zastavěného území a vyhodnocení potřeby vymezení zastavitelných ploch“. V podstatě se jedná o nějaký elaborát, který pro město kdosi s příslušným kulatým razítkem zpracuje a v tom elaborátu uvede všechny nezastavěné stavební parcely na území města včetně důvodů, proč nejsou nebo nemohou být zastavěny. Bude-li dobrý poměr těchto parcel vůči těm zastavěným a bude-li dobré i to zdůvodnění, změna územního plánu bude možná schválena.
Jedna věta v zákoně a neústupnost státního úředníka tak způsobí, že město bude muset vynaložit desetitisíce na zpracování dokumentu, který reálně vůbec nepotřebuje. Zajímavost na závěr: samotné pořízení tohoto dokumentu nikterak nezaručuje, že změna územního plánu bude schválena. A co pak? Z onoho „Vyhodnocení“ se stane cár papíru, majiteli louky uprostřed města vznikne nárok na kompenzaci a státní úředník si bude mít do čeho balit svačinu…